vuvevu

BØLGER GJØR MEG LYKKELIG

• Publisert: 07.07.2017, 10:12
  • Kategori: KRETA 2017
  • Wow, i går hadde jeg det så gøy. Jeg gjorde noe for første gang, noe jeg aldri har gjort før og egentlig var veldig redd for å gjøre..*trommevirvel*.. badet i store bølger i havet! Haha, ikke verdens mest spennende ting, men det var ekstremt gøy. Mye gøyere enn forventet. Planen var å egentlig bade i havet i overigår, men siden vi gikk forbi en kelnerdame som skjønte at vi skulle ut og bade, frarådet hun oss strengt fra å gjøre det. Fikk meg nesten til å love henne at vi ikke skulle, så da var vi snille og lydige jenter, og bare vasset langs strandkanten. I går derimot gikk vi en omvei, så det var ingen som kunne gå helt "mamma" på oss. Ikke missforstå, jeg synes det var utrolig snilt gjort å bry seg så mye og si ifra, men i går skulle vi bade.

Bølgene i går var  også super store, og i begynnelsen var vi begge egentlig litt skeptiske. Skal vi virkelig bade i det der? Ble enige om at vi bare skulle oppholde oss helt ved kanten og turte så vidt det også. Men etter hvert som vi var lenger og lenger ute i vannet, følte vi oss bare tryggere og tryggere. Og da var det bare gøy med de ekstra store bølgene som bare slo oss helt til ned og skjøv oss pent inntil strandkanten. Jeg lo så utrolig mye i går, at jeg til slutt lurte på om jeg kom til å drukne av det. Lærte for at det var lurt å holde kjeften igjen når det kommer en vegg mot meg. Kameraet ble igjen på hotellrommet da, men i dag er planen å ta det med og knipse mange bilder. Gleder meg til å vise dere alle bildene fra denne turen, det er virkelig utrolig mange :-D

• Publisert: 07.07.2017, 10:12
  • 6 kommentarer
  • ET TRIST SYN

• Publisert: 04.07.2017, 22:29
  • Kategori: KRETA 2017
  • Nå har jeg akkurat kommet tilbake fra en rask tur ut for å mate de løse kattene her. Både Zoe og jeg synes skikkelig synd på dem, så vi bestemte oss for å ta med litt mat og vann til dem på kveldene. Jeg var klar over at det var mange løse dyr her, men ikke så mange. Det kryr av både hunder og katter i gatene, og det er egentlig et utrolig trist syn. Spesielt fordi kattene er så søte og kosete. Bare man setter seg på huk ved dem kommer de og gnir seg inntil deg, koser, maler og bare er så super duper søte! Ah, mitt hjerte smelter. Skulle ønske jeg kunne ta med alle sammen hjem. Eller enda bedre. Zoe og jeg satt og drømte om hvordan vi kunne lage et dyrehjem for alle de løse dyrene her.. om vi bare hadde hatt penger.

Ellers så var vi i Chania i dag (den nest største byen her på Kreta), og der så jeg nok et trist syn. Etter min mening var det i hvert fall det. På denne supervarme sommerdagen med sikkert førti grader og nesten ikke noe vind, stod det en hel rekke med hester festa til hver sin vogn. Sånt er trist, men mest av alt bli jeg skikkelig sint. Tenkt så forferdelig det må være å stå sånn ute i hele dagen og bare steke. Uten vann og uten skygge. Og gah, menneskene som tar disse turene er de verste. Hadde ingen tatt de turene, hadde nok hele greia forsvunnet ganske raskt. Det er synd og trist å tenke på at det er alle disse dumme turistene som driver hele greia.

Jeg kjørte i hvert fall ikke noe tur!

• Publisert: 04.07.2017, 22:29
  • 20 kommentarer
  • TIDENES NØRD DA

• Publisert: 04.07.2017, 14:33
  • Kategori: KRETA 2017
  • Åh, jeg koser meg så fælt her nede! Alt er så perfekt, sett bort i fra at ørene mine er fulle av vann sånn 24/7. Solen skinner, himmelen og klar og blå, og rundt omkring er det bare så nydelig. Jeg blir i hvert fall helt lykkelig av å være her. De siste dagene har det ikke blitt så mye blogging som det jeg egentlig hadde ønsket og det skyldes så klart krangling med pc'en min. Hadde jeg bare kjøpt meg en ordentlig pc, haha! Men her sitter jeg med en crappy Chromebook og angrer så sykt på at jeg gadd å kjøpe den. Treg, liten drit som er helt umulig å temme. Men.. dette skulle ikke handle om pc'en min, så jeg får avslutte denne klagingen nå.

Ellers er livet som sagt veldig fint her. Dagene går til å ligge i hver vår solseng ved bassengkanten og lese bøker. Jeg har allerede lest ut den ene boken jeg tok med meg, og fult i gang med "En kort historie om nesten alt". Denne begynte jeg på allerede for en uke siden, men det går ikke så fort. Btw så er det en bok jeg vil anbefale til alle som er interessert i vitenskap og vitenskapshistorie. Den er så utrolig lettlest, for ikke å snakke om morsomt skrevet. Jeg finner meg selv plutselig leende av det som står der. Også blir jeg så klart rørt til tusen, kun av å lese om hvor flink Einstein var. Haha! Føler meg super nørd når jeg sitter og har gåsehud av å lese den boka der...

Jeg har tatt så sykt mange bilder de siste dagene, men får ikke lagt ut så mye her. Tar altfor lang tid siden bildene er i RAW format. Viser heller når jeg er hjemme igjen!

• Publisert: 04.07.2017, 14:33
  • 8 kommentarer
  • MITT STORE MÅL

• Publisert: 02.07.2017, 16:43
  • Kategori: KRETA 2017
  • Er det noe jeg virkelig angrer på, så er det de gangene jeg har lagt meg i en solseng uten å ha tatt på solkrem først. Og wow, det er mange av de gangene. Faktisk så er det ikke så lenge siden at jeg begynte å smøre meg ordentlig, og det var i fjor. Jeg var en skikkelig motstander av solkrem, og akkurat hvorfor skjønner jeg ikke helt i dag, haha. Vanligvis har jeg blitt brent etter kun de første dagene på ferier, og jeg kan altså ikke skjønne hvorfor jeg ikke passet mer på.

Men med alderen kommer det også mer visdom! Brunfargen er så ikke verdt de solskadene man kan få. Jeg er glad jeg skjønte det til slutt. Huden kommer aldri til å bli yngre, bedre, eller finere. Tvert i mot så går det sakte, men sikkert den andre veien. Ved å ligge rett ut i solen skader man den bare mer enn nødvendig. Tro meg, jeg har så lyst til å bli ordentlig brun, men da tar jeg heller tiden til hjelp og soler meg i korte perioder av gangen, og er streng med smøreregimet. Å passe på huden er min top priority når jeg er i syden (derfor jeg ikke ble noe brun etter min siste sydentur i mars), og derfor har jeg satt meg dette målet om å klare å ikke bli brent. So far, so good. Så er det bare å se om jeg karer det de neste seks dagene også :-)

• Publisert: 02.07.2017, 16:43
  • 10 kommentarer
  • HEI FRA OSLO LUFTHAVN

• Publisert: 01.07.2017, 15:58
  • Kategori: KRETA 2017
  • Nå sitter Zoe og jeg og venter på flyet vårt. Det går riktignok ikke før om to timer, så vi er virkelig ute i god tid. Hehe, jeg insisterte på at vi skulle dra ekstra, ekstra tidlig i tilfelle kø i Oslo, eller et uhell eller hva som helst egentlig. Ble nesten litt skuffet over at alt gikk  bra på veien og vi kom frem så tidlig. Ja, ja, bedre enn å stresse og komme for sent. Fun fact: sist gang jeg reiste med mamma og broren min (som faktisk var til Kreta også) måtte vi først ta en buss, før ferge, tog, buss også fly til slutt. Det var mange tidspunkter å rekke med andre ord. Jeg insisterte også den gangen at vi skulle ta en tidlig buss, og gjett om det var lurt. Bussen vår punkterte nemlig på veien, haha. Alt endte godt til slutt da, og vi rakk både fergen og flyet.

Jeg måtte virkelig holde meg i nakkeskinnet i stad inne på bokbutikken. Jeg blir jo helt vill, fant i hvert fall 3-4 bøker jeg kunne ha tenkt meg å kjøpe. Spesielt er det bøker innen populærvitenskapen som frister meg. Alt ser så spennende og interessant ut. Til slutt var det faktisk fornuften som allikevel vant, og jeg endte opp med kun èn ny bok! Haha. Nå skal jeg sitte og vente videre. Og grue med til flyturen så klart! Snakkes fra Kreta :-)