vuvevu

SJARMEN MED TARMEN

• Publisert: 12.05.2017, 09:36
  • Kategori: BOKANMELDELSER
  • Endelig har jeg klart å lese ferdig boken jeg startet på i mars.. Nesten litt flaut å innrømme egentlig. Boken jeg leste ut heter Sjarmen med tarmen, og er skrevet av en tysk medisiner og forsker, Giulia Enders. Boken som handler om hvordan vår fordøyelseskanal er bygget opp og fungerer, har blitt en bestselger i Tyskland. Jeg gikk lenge og siklet etter denne boken husker jeg, før jeg til slutt endte opp med å kjøpe den. Og det må jeg virkelig bare si, den er så verdt pengene!

Boken er delt opp i tre deler, der den første delen beskriver generelt om hvordan fordøyelseskanalen vår er bygget opp, og hvordan den fungerer. Del to handler om nervesystemet i tarmen, og del tre er om mikrobenes verden. Personlig synes jeg boken ble bedre og bedre jo mer lenger jeg kom i den, og del tre var absolutt den mest spennende. Det er i del tre man virkelig skjønner tarmens betydning for oss, og hvor fantastisk jobben som alle bakteriene gjør for oss, er! Jeg har lært utrolig mye nytt av å lese denne boken her, og ikke minst har den klart noe ikke alle bøker klarer. Den har gitt meg motivasjon. Av alle ting, hehe! Motivasjon til å ta dette med mat litt mer alvorlig, interessere meg litt mer for hva jeg velger å putte i munnen og lære mer om dette emnet. Giulia skriver så underholdende og morsomt at boken blir lettlest og artig. Den er jo egentlig full av heavy biologi, kjemi og anatomi, en skrivemåten hennes og de morsomme metaforene gjør alt mye enklere å forstå. Du trenger ikke en doktorgrad for å lese denne, altså.

Jeg anbefaler virkelig boken på det aller varmeste! Jeg gir den terningkast seks! Nå er planen å anbefale den videre til alle jeg kjenner, hehe :-)

• Publisert: 12.05.2017, 09:36
  • Kategori: BOKANMELDELSER
  • 8 kommentarer
  • OND KJEMI

• Publisert: 14.03.2017, 10:30
  • Kategori: BOKANMELDELSER
  • Da har jeg klart å lese ferdig en bok til i løpet av denne uken. Det går unna. Da vi skulle fly fra Oslo lufthavn på tirsdag måtte jeg selvfølgelig innom bokbutikken der. På Tanum finner jeg ofte litt andre bøker enn på Norli og Ark. Denne gangen falt jeg for en bok med en gang jeg så den. Prisen var ikke akkurat lav, men jeg måtte ha den! Boken heter Ond kjemi, og er skrevet av en professor i organisk kjemi. Boken handler om den litt mørkere siden av kjemien, og er nettopp derfor den er så spennende. Det blir blant annet tatt opp hvordan kjemien fungerer med tanke på lukt, nedbrytning av døde kropper, rusmidler, gift og eksplosjoner. Her får man både en fin forklaring på ting, og også litt historie i forhold til hva det blir skrevet om. Boken er lettlest, og man behøver slett ikke ha noe peiling på kjemi i forkant (selv om det kanskje er en liten fordel?). Så lenge man er litt nysgjerrig og interessert i sånt, er denne boken perfekt. Jeg digget den helt sykt, og det er nok derfor jeg leste den ferdig så raskt.

Boken er absolutt å anbefale! Jeg gir den terningkast seks!

Har du lest den?

• Publisert: 14.03.2017, 10:30